En av de viktigaste aktörerna som får esporten att gå runt är sponsorer. Inte minst när man arrangerar turneringar är det en av de största inkomstkällorna som möjliggör att man kan erbjuda bland annat bättre produktion och en större prispott. Ett bolag som har visat ett stort engagemang i svensk esport de senaste två åren är snabbmatskedjan Subway, som under 2023 arrangerade två säsonger av Subway Suberior League. I samband med öppnandet av Esplay återkommer turneringen under 2024, med flera kval för amatörspelare. Dessutom kommer några av Sveriges bästa lag bjudas in direkt till huvudturneringen.
Varför väljer ett bolag att göra en sådan investering i svensk esport och Counter-Strike? Vad finns det för fördelar för Subway att synas i det utrymmet? Ludvig ”quacke” Nilsson sitter återigen ner för en intervju med Elina Jollman, ansvarig för Subways marknadsföring i Sverige, för att besvara just dessa frågor.
Vad roligt att Suberior League återvänder på Esplay! Vad betyder en sådan turnering för Subway?
Suberior League är en fantastisk möjlighet för Subway att stärka relationen med vår yngre målgrupp och samtidigt visa vårt engagemang inom gaming. Genom att vara en del av Esplay får vi chansen att interagera med fansen på ett sätt som är både relevant och engagerande. Turneringen hjälper oss också att bygga varumärkeskännedom på en arena där glädje och gemenskap står i centrum, vilket är helt i linje med Subways värderingar.
Kort och gott: varför väljer Subway att investera i svensk esport?
Esport är en spännande arena med en engagerad målgrupp som matchar vår strävan att vara relevanta i människors vardag. Det är också en unik möjlighet för oss att bygga varumärkesnärvaro på ett sätt som skapar genuin interaktion och engagemang.
Det är inte första gången Suberior League anordnas inom svensk Counter-Strike, men tidigare har man anordnat tävlingen på Esportal. Hur kommer det sig att man nu istället väljer att satsa på Esplay?
Vi är väldigt glada över att kunna fortsätta utveckla Suberior League och denna gång tillsammans med Esplay. Esplay är en spännande plattform med stor potential att nå och engagera svenska gamers. Samarbetet ger oss möjligheten att vidareutveckla turneringen och skapa en ännu bättre upplevelse för både spelare och fans. Det känns helt rätt för oss att fortsätta investera i svensk esport på en plattform som delar vårt engagemang för innovation, glädje och gemenskap.
Subway sponsrar tävlingen med 50 000 kronor i prispengar samt flera andra aktiviteter på Esplay:s plattform. Hur stor är en sådan här investering jämfört med Subway:s andra åtaganden?
Subways fokus är alltid att skapa värde för våra fans och kunder, och vi ser detta som en naturlig del av vårt engagemang inom gaming. Vi kan dock inte kommentera detaljer kring våra investeringar, men det är en viktig satsning som speglar vår ambition att vara relevanta och engagerande på nya, spännande sätt.
Suberior League växer också i och med denna säsong, då man sänder finalerna på Esportstudion, Sveriges största kanal för esport. Hur tror ni Suberior League kan utvecklas som varumärke och som tävling de kommande åren?
Vi ser en fin potential för Suberior League att växa som varumärke och etablera sig som en av de mest uppskattade tävlingarna inom svensk esport, exakt vad som händer framöver får vi dock återkomma om vid ett senare tillfälle.
Kan vi förvänta oss att Subway har mer inflytande över svensk esport nästa år och framåt?
På Subway är vi stolta över vårt engagemang i svensk esport och ser det som en naturlig del av vårt arbete att vara relevanta i människors vardag. Vi utvärderar kontinuerligt våra satsningar och hur vi bäst kan bidra. Även om vi inte kan säga exakt vad framtiden innebär, är vårt mål att fortsätta vara en positiv kraft inom esport och skapa upplevelser som engagerar, inspirerar och skapar glädje.