Tillbaka
Marknadsföring

Årets största samarbeten inom esport

quacke - Skribent

Datum
januari 4, 2025
Dela
Don’t close your eyes

Esporten går till stor del runt på att partnerskap sluts mellan lag, sponsorer och andra aktörer. Även under 2024 har detta såklart hänt. Flera av dessa innebär att några av världens största varumärken för första gången involverar sig i industrin som vi alla håller kär.

 

Nyhetssidan Esports Insider har sammanställt några av årets största och mest anmärkningsvärda partnerskap. Allt från matvarukedjor till telecom-bolag har tagit steget att investera i esporten under 2024. Här är några av årets största!

 

Bild: MAD Lions KOI/PepsiCo

 

MAD Lions KOI och Pepsi

Överlag har utomstående bolag investerat mindre i esportbranschen under 2024. Ett bolag som gick emot trenden var Pepsi, som i augusti annonserade ett partnerskap med spanska organisationen MAD Lions KOI.  Mitt under tävlingen LEC blev Pepsi lagets huvudsakliga tröjsponsor. Laget kom senare att kvala till världsmästerskapen Worlds, som sen kom att bli den mest sedda esportturneringen någonsin.

 

Bolaget ingick också i partnerskap med storturneringen Esports World Cup som gick av stapeln i flera spel i Saudiarabien under sommaren.

 

Team Vitality och ALDI

Det franska storlaget förnyade sitt partnerskap med flera bolag under 2024, bland annat den tyska stormarknaden ALDI. Från början centrerades partnerskapet kring lagets damlag i League of Legends – Rising Bees.

 

I oktober utökades samarbetet till att bekämpa negativt beteende mot kvinnor inom gaming. Bland annat resulterade partnerskapet i en video vid namn ”Des Failles dans La Faille” där spelarna i Rising Bees berättar om sina erfarenheter av sexism inom gaming och esport.

 

Bild: Alex Livesey, FIFA

 

FIFAe och Sports Interactive samt Psyonix

Kanske den esport som till största grad närmar sig traditionell sport är ”efotbollens” värld. Traditionellt sett har spelserien som nyligen bytt namn från FIFA till EA FC varit störst i det utrymmet, men FIFA annonserade under sommaren två större förändringar till framtiden.

 

Till att börja med kommer turneringen FIFAe World Cup återvända. Under nästa upplaga av turneringen kommer världens landslag istället tävla i spelet Rocket League, utvecklat av Psyonix, där man spelar fotboll med bilar. Dessutom ingick FIFAe i ett samarbete med brittiska spelutvecklaren Sports Interactive för att lansera ett världsmästerskap inom spelet Football Manager. Det signalerar att trots att FIFA inte längre lånar ut sitt namn till EA:s populära fotbollsspel har man fortsatt intresse att investera i esporten.

 

Bild: IOC

 

Olympic Esports Games 2025

2025 kommer IOK – den internationella olympiska kommittén – för första gången hålla en tävling i esport. Detta genom ett samarbete med Saudiarabiens olympiska kommitté som kommer hålla i första upplagan av turneringen under det kommande året.

 

Bild: Reece Martinez, Riot Games

 

LCS och AT&T

Årets upplaga av League Championship Series (LCS) kommer att vara den sista någonsin – men det stoppade inte turneringsserien från att säkra stora samarbeten. Från och med i år kommer den amerikanska turneringen ersättas av LTA – men säkrar också sponsring från telecom-bolaget AT&T.

 

Bolaget fick vara värd för ett ”bakom kulisserna”-segment under tävlingen som fokuserade på vad som händer medan matcherna pågår. Dessutom blev bolaget huvudsponsor för LCS Fan Fest och syntes såklart på flera platser i sändningarna.

 

Bild: Esports Awards

 

Esports Awards och Esports World Cup

Mycket kontroversiellt har prisceremonin Esports Awards ingått i ett tre år långt samarbete med turneringen Esports World Cup (EWC), med backning från Saudiarabien. En del av partnerskapet innebar att den första av två prisceremonier hölls redan i mitten av året under just Esports World Cup i Riyadh.

 

Beslutet har fått mycket kritik på grund av Saudiarabiens syn på kvinnors rättigheter, HBTQ-frågor, samt statlig censur. Kritiken gick så långt att flera medlemmar i panelen valde att avstå helt och hållet – bland annat PGL:s VD Silviu Stroie och flera välkända kommentatorer och experter valde att hoppa av årets Esports Awards.

 

Bild: BIG

 

Movember

Movember är ett årligt evenemang till fördel för mäns mentala och fysiska hälsa. Det är också en kampanj som länge har arbetat nära med esporten genom många olika samarbeten – likaså under 2024.

 

Bland annat gjorde BLAST Movember till deras officiella partner för mental hälsa. Tyska laget Berlin International Gaming (BIG) gick dessutom ihop med L’Oréal Men Export i en kampanj för medvetenhet prostata- och testikelcancer vid namn #GROWBIG.

 

Bild: Esports Insider

 

FURIA och Crunchyroll

En kanske märklig trend bland esportlag under året har varit att skapa klädkollektioner. Lag som 100 Thieves, G2 och OpTic har valt att samarbeta med andra varumärken för att lansera populära klädkollektioner med deras eget varumärke. FURIA likaså, som vid sidan av ett samarbete med Champion också tillsammans med anime-streamingtjänsten Cunchyroll skapade en kollektion med serien My Hero Academia som tema.

 

Dessutom deltog FURIA i den brasilianska versionen av lådbilsracet Red Bull Soapbox Race – Red Bull Ladeira Abaixo – med en bil målad med My Hero Academia-motiv.

Lämna ett svar