CONFIG arrangerar tillsammans med Expressen Sport en turnering i EAFC under andra kvartalet 2025. “Nu är det äntligen dags att visa vem som är bäst på kontoret, bland vännerna eller inom familjen – folkets cup!” skriver Daniel Pereaux.
Ny satsning på ett spel som saknat stor turnering
Svenska Mästarcupen är ett nytt initiativ inom svensk e-sport. CONFIG, som tidigare bland annat arrangerat Svenska Cupen i Counter-Strike, går nu ihop med Expressen Sport/Bonnier News och arrangerar en turnering i EAFC. Något som enligt CONFIG själva inte finns i Sverige sedan tidigare. Det är inte heller första gången de engagerar sig i just EAFC, som tidigare hette FIFA.
“Vi har arrangerat turneringar både lokalt och ute i Europa, så vi har alltid haft ögonen på communityn och väntat in rätt tidpunkt för att skapa ett större IP här hemma. Nu känns tiden rätt av flera skäl, särskilt eftersom vi redan har ett framgångsrikt samarbete med Expressen genom Fragbites IP Svenska Cupen, och eftersom det länge har saknats en större turnering för amatörer och gräsrotsnivån – att erbjuda något roligt utanför den elitistiska strukturen.” skriver Daniel Pereaux, VD på CONFIG, i ett mail till Esportmedia.
Formatet för turneringen är väldigt enkelt. Pereaux är kritisk mot de annars, enligt honom, alldeles för elitistiska turneringsformaten inom EAFC. Svenska Mästarcupen ska vara en motpol till detta. Här krävs ingen förkunskap och alla ska kunna vara med och delta.
“Tävlingen börjar med onlinekval där vinnarna går vidare till ett slutspel offline någonstans i Sverige i slutet av juni. Vi har egentligen inga begränsningar på antal deltagare och heller inga exakta förväntningar. Detta är en rolig turnering för alla och med den omfattande räckvidd vi har genom Expressen samt alla profiler som kommer att aktivera sig kring turneringen tror vi naturligtvis på ett stort intresse och därmed ett högt antal deltagare.” fortsätter han.
CONFIG arbetar för att företag ska nå en intressant målgrupp genom e-sport
Genom turneringar som Svenska Mästarcupen öppnar man upp möjligheter för företag att synas för en intressant målgrupp. En målgrupp som annars kan vara svår att nå. Pereaux berättar mer om CONFIG och deras affärsmodell:
“Vi har arbetat länge med att aktivera varumärken effektivt och trovärdigt mot gamingmålgruppen i olika former, och vi är en ledande aktör inom branschen. Aktiveringarna ser självklart olika ut beroende på de specifika utmaningar och mål som våra partners har, men möjligheterna är många.”
Bland tidigare samarbeten hittar man bolag som Max Burgers, Tele2, Unibet, Spendrups Bryggeri AB och många fler därtill. Bolag som med extern hjälp kanske aldrig hade haft chansen att ge sig in i e-sporten och synts för en stor och köpkraftig målgrupp.
“Utifrån ett sponsorskap till ett IP som Mästarcupen måste man ta hänsyn till vilka ”fönster” man kan aktivera. Kraften ligger i att effektivt kombinera engagemang med taktiska budskap. Det kan till exempel handla om att skräddarsy sitt annars originella material för att bättre tilltala målgruppen genom reklamfilmer, banners, grafik, etc. Sen är det egentligen fria tyglar i hur exponeringen kan se ut. Här får kreativiteten styra men ytorna att fylla med aktivering påminner om vilken sportsändning som helst.” fortsätter Pereaux.
Exakt plats och datum för turneringen kommer att annonseras ut inom de närmsta veckorna.
[…] senaste veckorna har vi rapporterat om hur Fragbite AB annonserat ut en EAFC-turnering tillsammans med Expressen Sport samt inlett ett nytt samarbete med Esplay. Nu expanderar Fragbite AB, som äger Config, sin […]