Tillbaka
Krönika

Esportlag investerar miljoner i schack – varför?

quacke - Skribent

Datum
mars 1, 2025
Dela
Don’t close your eyes

Pengarna som cirkulerar inom esporten är idag väldigt stora – det är ingen större hemlighet. Spelare får månadslöner som i vissa fall liknar gemene mans årslön och transfersummorna kan uppgå till tiotals miljoner kronor för enskilda spelare.

 

Något nytt har dock börjat hända i februari 2025. Många av världens största esportlag lägger nu ner nya miljoner – men inte på traditionella esportare. Faktum är att många av årets största nyförvärv aldrig varit esportare tidigare. Vi pratar såklart om kanske världens mest populära brädspel – schack.

 

Den 13:e februari anslöt sig världstrean Fabiano Caruana till Team Liquid. Dagen därpå följde världens bästa schackspelare, norska Magnus Carlsen, efter och blev även han en esportare. Några dagar senare skrev Carlsens långtida rival Hikaru Nakamura själv under som Falcons-spelare.

 

Det är första gången sedan 2021 som schackspelare skriver under för esportorganisationer. Men varför? Låt oss djupdyka i schackspelandets övergång från brädspel till datorspel.

 

Först och främst – är schack ens en esport?

 

Det korta svaret är ja – från och med 2025 är det svårt att säga att schack inte är en esport. Detta eftersom den stora saudiarabiska turneringen Esports World Cup i sommar kommer introducera schack som ett av spelen som de deltagande lagen kan tävla i. Spelarna kommer tävla om en prispott på 1,5 miljoner dollar, ungefär 16,1 miljoner svenska kronor, och världens absolut bästa schackspelare har redan börjat kvala in.

 

Även om turneringen spelas på LAN i Riyadh kommer matcherna spelas digitalt via Chess.com på datorer, istället för vid ett fysiskt bräde. Varför har schack blivit digitalt? För att förstå exakt varför måste vi backa bandet några år.

 

Varför har schack blivit så populärt?

 

Schackspelande har länge varit tillgängligt online på sidor som Chess.com och Lichess.org, men i synnerhet 2020 och 2021 i samband med COVID-19-pandemin blev dessa hemsidor väldigt populära. Uttråkade människor som behövde stanna hemma mer än vanligt blev i kombination med det återkommande Twitch-eventet PogChamps (anordnad av Chess.com) samt lanseringen av Netflix-serien The Queen’s Gambit en explosion för det globala schackintresset.

 

Redan här skulle man kunna kalla schack för en esport, på sätt och vis. Det blev nu mycket mer populärt att spela schack online istället för på ett fysiskt schackbräde. Men än mer utveckling skulle också komma.

 

Ytterligare en schack-boom kom under 2023, denna gång av mer otydliga anledningar. I februari 2023 spelades över en miljard schackmatcher på Chess.com – en explosionsartad ökning.

 

Denna gång handlade det om personligheter. Ett partnerskap mellan Twitch och Chess.com resulterade i satsningar på att ge schack mer synlighet. Några av världens bästa schackspelare började streama sina matcher och byggde stora följarskaror genom att synas på Twitch.

 

I och med detta blev schack mer synligt på internet än någonsin tidigare och allt mer tillgängligt online för vem som helst att spela. Det innebär att schack i större och större utsträckning är en digital aktivitet – ett datorspel och i professionellt utövande, en esport.

 

Varför börjar esportlag värva spelare till sina lag?

 

Återigen är anledningen framför allt Esports World Cup. Evenemanget i Riyadh är en gigantisk satsning med många olika spel involverade. Utöver varje grens prispott – som i flera spel uppgår i miljoner dollar – finns en betydligt mycket större prissumma för ett visst antal partnerlag att ta del av: Club Championship.

 

I varje gren får esportorganisationerna poäng beroende på sin placering. Dessa poäng summeras sedan över samtliga spel som spelats på EWC och en prispott på hela 20 miljoner dollar, ungefär 214,6 miljoner svenska kronor, fördelas beroende på lagens totalpoäng.

 

Att schack introduceras som en av grenarna innebär därför en unik möjlighet. Inom esporten är det en helt ny gren, men till skillnad från nylanserade titlar, som exempelvis Valorant som lanserades 2020, finns en färdig talangpool att hämta från och man behöver inte värva spelare från andra spel eller fostra nya talanger. De stora talangerna är helt enkelt ”up for grabs”.

 

Enligt Liquipedia har 14 schackspelare anslutit sig till några av världens största organisationer bara i februari.

Enligt Liquipedia har 14 schackspelare anslutit sig till några av världens största organisationer bara i februari.

 

En organisation som investerar i att värva de bästa schackspelarna i världen har därför stor sannolikhet att plocka hem en rejäl andel av prispotten i Club Championship. Bäst placerad på pappret är såklart Team Liquid som direkt värvade två av de tre bäst rankade spelarna i världen, men fjolårets Club Championship-mästare, Team Falcons, har värvat Magnus Carlsens största rival: Hikaru Nakamura.

 

Schack-delen av Esports World Cup kommer pågå mellan 31:a juli och 3:e augusti, medan hela evenemanget i alla spel sträcker sig över både juli och augusti.

Lämna ett svar