Tillbaka
Byråer

Esportstudion – Så går det för den svenska esportsatsningen 

Edvin Smedberg

Datum
mars 21, 2025
Dela
Don’t close your eyes

Nicklas Andersson från Black Molly Entertainment är nöjd med var Esportstudion befinner sig som produkt idag men ser tydliga utvecklingsmöjligheter. “För att ta nästa steg i att utveckla kanalen behövs såklart mer intäkter, både i form av partners, men även kanske i form av intäkter från tittare i framtiden”, berättar han för Esportmedia. 

 

Den största kanalen som bevakar svensk e-sport

Esportstudion drivs av Black Molly Entertainment och är den största svenska kanalen som bevakar esport. Projektet startade 2022 med några få event och körde sedan igång helhjärtat under 2023. De fokuserar endast på Counter-Strike och bevakar i första hand svenska lag och svenska spelare. Resan har gått fort, men har inte alltid varit helt spikrak. 

 

I en intervju i podden E-sport på skånska från 2024 berättar Tomas Lyckedal, delägare i BME, hur 2023 var ett tufft år för Esportstudion. Enligt honom var det mycket på grund av att den kommersiella marknaden stannade av och annonsörer och sponsorer försvann. Under detta år ska de ha gått back ungefär en miljon kronor. 

 

Början på 2024 beskrev Lyckedal i samma podd däremot som fantastisk och alla siffror ska ha pekat uppåt. Fler sponsorer började intressera sig för verksamheten och de inledde flera av dagens aktiva samarbeten. 

 

Växande siffror och stabila sponsorskap

För en uppdatering om Esportstudion idag tog vi kontakt med Nicklas Andersson, co-owner på Black Molly Entertainment.

 

“Vi är absolut nöjda med var Esportstudion befinner sig idag som produkt. Vi har hittat en bra plats i communityt, och känner att vi tillför någonting bra för både våra svenska lag och fans. Under 2024 var vi live 232 dagar och nådde över 350 000 unika svenskar, vilket är oerhört starka siffror för en svensk esportprodukt. Vi har även starka partners, som vissa nu varit med oss tre år, ett riktigt starkt kvitto på att vi gör något bra.” berättar han. 

 

Vi rapporterade tidigare i år om hur Esportstudion förlängt sitt samarbete med Steelseries. Där betonar Andersson hur avgörande sådana samarbeten är för Esportstudions existens. Det är deras huvudpartners som står för grundfinansieringen av sändningsrättigheter, produktion och kommentatorer. Utöver Steelseries är det Pantamera, Webhallen och Nya Expekt som är kanalens huvudsponsorer. 

 

Statistik från Twitchtracker visar tillväxt

En uppåtgående trend syns även i statistiken för genomsnittliga tittare, tittarrekord och streamade timmar. Redan efter två hela månader av det nya året har de med 3543 tittare slagit sitt egna tittarrekord från förra året. Statistik i följande grafer och diagram är hämtade från Twitchtracker som är en tredjepartstjänst och kommer inte från officiella källor.  

 

Statistik hämtad från TwitchTracker.

 

Det är inte bara tittarrekordet som vuxit, utan även det genomsnittliga antalet tittare per sändning har ökat successivt. 

Statistik hämtad från TwitchTracker.

 

Nu har 2025 precis börjat, men under 2024 var man också live fler timmar än föregående år. Huruvida denna trend fortsätter återstår att se, men enligt Andersson så tycks ambitionen vara att expandera så länge de ekonomiska medlena tillåter. 

Statistik hämtad från TwitchTracker.

 

Utvecklingsmöjligheter och utmaningar

Med knappa tre år bakom sig ser Andersson fortfarande stora utvecklingsmöjligheter för projektet. 

 

“Tittar vi på vår finska motsvarighet, Pelaajat, som varit aktiva betydligt längre än oss, så har de ibland upp emot tio gånger fler tittare på samma matcher. De sänder dessutom allt från en fysisk studio, oftast med dubbla kommentatorer.” 

 

I Sverige är många tittare vana vid att följa turneringar via huvudkanalerna, speciellt under de största eventen. En annan utmaning är att det också finns andra stora svenska streamers som bevakar turneringarna på sina egna kanaler. För att Esportstudion verkligen ska få fäste krävs det en viss beteendeförändring hos den typiska svenska e-sportstittaren. 

 

“En utmaning i vår bransch är att du inte erhåller samma exklusivitet, jämfört med den vanliga sportvärlden, när du köper sändningsrättigheter. Det finns fortfarande massa andra kanaler att följa, framförallt för oss svenskar som inte har några problem med det engelska språket. “ fortsätter han. 

 

När det kommer till svenska kanaler på Twitch är Esportstudion den totalt åttonde största och den allra största som helt och hållet fokuserar på att bevaka e-sport på svenska. 

 

Ekonomiskt går det helt okej

Andersson är lite mer återhållsam i sin beskrivning av hur det går ekonomiskt för Esportstudion. 

 

“Tittar man på den ekonomiska aspekten i hur det går så går det helt okej. Vi har som sagt bra sponsorer som gör att vi täcker grundkostnader för sändningsrättigheter, kommentatorer, produktion, projektledning och annat.” 

 

För att ta nästa steg i att utveckla kanalen så behövs det enligt Andersson mer intäkter i form av fler partners och sponsorer. Han poängterar också att intäkter från tittare kan bli en viktig intäktskälla. 

 

“Vi har redan en mindre intäktskälla från tittare idag, främst via subscriptions på Twitch, men hade vi fått upp den siffran hade mycket kunnat hända med kanalen.” säger Andersson. 

 

Under 2024 och fram till idag har antalet subscribers enligt statistik från Streams Charts varierat stort från månad till månad. Som mest hade de 1041 prenumeranter i mars 2024 och som lägst låg det på 202 stycken i juni samma år. Enligt samma statistik kan man också få en uppskattning kring hur mycket intäkter det genererar. 

 

Statistik hämtad från Streams Charts. 

 

Notera att denna statistik över intäkter och antal subscriptions kommer från en tredjepartskälla och inte är officiellt bekräftad. 

 

Esportstudion blickar framåt

Han avslutar vårt samtal med att berömma alla som jobbat med Esportstudion genom åren. Han riktar ett stort tack till all personal och alla utanför BME som hjälpt till med allt från sociala medier till att moderera deras chatt. 

 

Vill man stötta Esportstudion gör man det enklast genom att följa deras sändningar på Twitch, prenumerera och köpa merch via deras officiella hemsida

 

Lämna ett svar