”Esplay är den nya hemmaarenan för svensk Counter-Strike”
Förra veckan lanserades en ny matchmaking-plattform för svensk Counter-Strike – Esplay. Plattformen erbjuder bland annat matchmaking med BankID-verifiering, Akros antifusk och flera sätt att få skins och merchandise när man spelar.
En av nyckelpersonerna bakom sidan är Daniel ”pani” Aicardi, som tidigare arbetat med den liknande plattformen Esportal. I samband med veckans avslöjande att Subway Suberior League kommer anordnas på Esplay satt Ludvig ”quacke” Nilsson ner med pani för att prata om plattformen, dess affärsmodell och dess framtid.
Kul att höras vid! Om vi börjar lite kort – vad är Esplay för någonting?
Esplay är den nya hemmaarenan för svensk Counter-Strike. Plattformen har nolltolerans mot dåligt uppförande vilket gör att matcherna spelas i en mer kontrollerad miljö för de som ser sitt esportutövande lite mer seriöst. Det finns något för alla nivåer, om det är så att man bara vill spela med sina vänner på skoj eller om man skulle vilja ta sig hela vägen upp mot toppen. Det finns alltid något att delta i om det så är våra egna aktiviteter med olika kreatörer eller om det är med en samarbetspartner som Subway. Plattformen är igång 24/7 och huserar redan efter bara några dagar nästan 20 000 aktiva spelare.
Väntas lansera till fler spel under 2025.
Du är Esplay:s produkt- och marknadschef. Vad innebär det att du har för roll i bolaget?
Min roll är uppdelad i två, på produktsidan under ledning av vår CTO, Mark Samman, som även är medgrundare tar vi tillsammans fram sprinter och bestämmer vad som skall byggas här näst. En av våra största styrkor är att vi har all tech inhouse vilket gör att vi snabbt i samförstånd med vårt crew och från all feedback vi får från våra användare, som har oerhört stort inflytande på vad vi kommer bygga härnäst, snabbt kan få ut nya funktioner och släcka bränder. Vårt crew som snart är 100 personer är också en viktig del av vår produkt och som produktchef leder jag detta team också.
Min andra del av jobbet är på marknadssidan, där kommer jag sköta alla våra samarbeten med våra kreatörer, men också alla partnerskap med annonsörer som är på väg in som vill skapa innehåll för våra användare i form av till exempel turneringar.
Varför valde ni att skapa plattformen?
Jag lämnade mitt föregående projekt för att jag inte kom överens med de nya ägarna, visste redan för länge sen att jag tyvärr inte hade någon framtid i det gamla, och att det fanns plats för en ny plattform om den gick tillbaka och gjorde det vi gjorde bäst, nämligen bygga community. Så när vi började inse att det fanns en öppning, kombinerat med min kärlek för community:t, så valde vi att dra igång det här nya och ta med oss all insikt som varit bra tidigare och lägga på ett lager av massa nytt, som t. ex. BankID.
I veckan släpptes stora nyheter om att Subway går in som en betydande partner. Vad innebär det för plattformen?
Det betyder otroligt mycket för oss som plattform att vi bara efter att ha varit igång i en vecka redan kan presentera en så otroligt stor kampanj med en av världens största brands, extra kul att det är just Subway eftersom dom förstått det här med att bygga värden för användarna och därmed vinna deras hjärtan. Subway bjuder in våra existerande användare, men också nya, till mängder av aktiviteter hela vägen fram till maj vilket gör att det kommer att produceras hundratals timmar på Twitch, tusentals timmars spelande och tiotusentals nya relationer för Subway.
På ett personligt plan är jag också oerhört tacksam, och glad, och lyriskt över att visa Sverige vad vi har att erbjuda med första stora partnern på plats, att Niklas Bardin och Andreas Gillberg på GroupM suttit med mig natt och dag, och trott på allt det nya med Esplay. Det ger mig en oerhört stor boost och energi att bara köra på. En stor eloge till dom och full fart framåt för svensk esport, mycket mer komma skall!
Är det annonsörer som Subway som kommer vara Esplay:s största inkomstkälla?
Ja, vi sysslar ju inte med traditionella annonser, det vi skapar med våra partners är upplevelser för våra användare, saker att delta i, saker att engagera sig i, saker att titta på. Till exempel ett eget IP för en partner, eller en turnering eller en kampanj med Youtubers som spelar med sina tittare i plattformen. Vilket leder till att ju mer annonsörer vi har desto mer innehåll får vi, och ju mer innehåll vi har desto mer användare får vi. Så annonsörerna är inte bara en viktig inkomstkälla, de är också en viktig bidragande faktor till bolagets tillväxt och vi har flertalet nya partners på ingång.
Plattformen har också fått investering av Joakim Ohlén, vars familj tidigare drev DreamHack innan bolaget såldes till MTG-gruppen och flera andra erfarna medlemmar i bolagets ledning. Vad betyder den erfarenheten för bolaget?
Nu har vi i grundarteamet omringat oss med rätt folk, som är med och bidrar med mer än bara pengar, de engagerar sig, deltar och verkligen andas produkten. Det är en avgörande faktor till bolagets framfart. Alle man på däck som jag brukar säga.
Till sist, vad är nästa steg för Esplay idag?
Just nu ska vi bara fortsätta bidra med värde till communityt, fokusera på tillväxt och se till att produkten blir precis så som användarna vill att den ska vara, och sen fortsätta utveckla plattformen med nya funktioner och nya spel.
Erkännande: författaren till den här intervjun arbetar även med Esplay:s sociala medier.