Tillbaka
Byråer

NLC, Los Ratones och Leagues Media – Faktorerna bakom succén

Edvin Smedberg

Datum
april 2, 2025
Dela
Don’t close your eyes

Vintersäsongen av Northern League of Legends Championship överträffade alla förväntningar. En enorm ökning av tittarsiffror, nöjda sponsorer och stora planer för framtiden – Max Grimborg på Leagues Media berättar om framgångarna. 

 

NLC och Leagues Media

NLC, Northern League of Legends Championship, är den sammanslagna turneringen av UK League Championship och Nordic Championship. Här tävlar tio lag under varje säsong om en plats i EMEA Masters, den näst högsta nivån inom den europeiska League of Legends-scenen. 

 

Sedan 2023 drivs NLC av Leagues Media under licens från Riot Games. Licensen sträcker sig i dagsläget fram till 2027. Max Grimborg, Chief Commercial Officer & Head of Leagues Media, förklarade avtalet för oss på Esportmedia: 

 

“Riot äger IP:n och ansvarar för det globala League of Legends-esportekosystemet, men har valt att lägga det operativa ansvaret för NLC på oss. Det innebär att vi sköter hela produktionen, innehåll och storytelling, community-aktivering och den kommersiella utvecklingen av ligan. Vårt uppdrag är att göra NLC till en av de mest underhållande och kulturellt relevanta ligorna i EMEA – med starka tittarsiffror, creators integrerade i upplevelsen, och tydligt värde för våra partners.” 

 

Det är Riot som sätter ramarna men Leagues Media som självständigt driver ligan. 

 

“Det ger oss friheten att testa nya format, bjuda in influencers, utforska kreativa samarbeten och forma ligan på ett sätt som verkligen passar vår publik – samtidigt som vi följer Riots riktlinjer.”

 

Enorm tillväxt den senaste säsongen

NLC har på bara en säsong gått från en relativt okänd liga till en av de mest bevakade ligorna inom hela e-sporten. Enligt statistik från TwitchTracker har NLCs officiella Twitch-kanal i mars detta år haft 23 gånger så höga tittarsiffror som samma månad förra året – 12 041 jämfört med 523 tittare i snitt. 

 

“Snittittarsiffrorna har skjutit i höjden – och det är ingen slump. En nyckelfaktor bakom ökningen är Los Ratones. I kombination med ett nytt ligaupplägg, höjd produktionsnivå och ett tydligare fokus på underhållning har deras närvaro öppnat upp NLC för en helt ny publik.” berättar Grimborg.

 

Det är inte heller bara den officiella kanalen som visat matcherna. Dessutom streamade flera av lagens spelare matcherna själva, vilket innebär att tittarsiffrorna som helhet varit ännu högre än vad statistiken från TwitchTracker visar. 

 

Enligt Grimborg har den senaste säsongen som helhet haft ett snitt på 47 000 tittare. Jämför man det med Summer Split 2024 som snittade på strax över 700 tittare ser man en ökning på 6700%. En enorm ökning, och Leagues Media ser fortsatt tillväxt. 

 

“Vi hade stora förhoppningar, men tillväxtens hastighet och omfattning har definitivt överträffat våra förväntningar. Responsen från våra sponsorer har varit otroligt positiv. Många gick in innan tittarsiffrorna tog fart, vilket innebär att de nu får en exponering som vida överträffar de ursprungliga prognoserna. Vi för redan nu djupare samtal med både befintliga och nya partners om hur vi kan bygga vidare på det här momentumet. Värdet för varumärken i NLC är starkare än någonsin.” berättar han vidare.

 

Andra medier inom branschen har också rapporterat om de höga tittarsiffrorna. Enligt Esports Insider ska finalen av NLC Winter 2025 ha nått en topp på 360 545 tittare. Dessa siffror gör finalen till en av de mest sedda matcherna i League of Legends det senaste året. 

 

Los Ratones – en stor faktor bakom tillväxten

Los Ratones, som består av sex spelare och profiler, är som Grimborg säger en stor faktor bakom ökningen. Inte heller deras deltagande är en slump, utan samtliga sex medlemmar i laget är partners till Leagues Media. 

 

“Laget skapades specifikt för att delta i NLC med en gemensam vision – att göra kompetitiv League of Legends roligare och mer tillgängligt för en bredare publik.” berättar Grimborg. 

 

Grimborg utvecklar sitt resonemang och förklarar hur de inte bara varit med som spelare, utan som viktiga storytellers och ambassadörer för hela ligan. Genom sitt content och sina matcher har de bidragit till att tusentals nya tittare och fans hittat till NLC. Många av dessa tittare stannar sedan kvar för att följa andra lag, vilket gör att de får upp ögonen för hela ligan. 

 

Nya sponsorer och framtiden

Efter framgångarna med vintersäsongen av NLC siktar Leagues Media på att växa ligan ytterligare. I veckan gick de ut och välkomnade Samsung som ny officiell sponsor. I ett uttalande skriver de att detta partnerskap är ett bevis på att ligan inte längre bara är en sidomarknad. Nu är den en viktig del av den semiprofessionella League of Legends-scenen. 

 

Utöver det nya sponsoravtalet lanserade de nyheten att finalerna av vårsäsongen kommer spelas på ett event i K.B. Hallen, Köpenhamn. Grimborg beskriver evenemanget som ett “Mini Worlds” och berättar hur eventen inte bara kommer att vara finalerna. Det kommer att uppträda artister, anordnas mini games för alla besökare och mycket mer. Detta är det första officiella eventet i Norden inom Riot Games ekosystem. 

 

Nästa säsong av NLC startar den 2 april. Vill man följa den gör man det enklast via deras officiella Twitch-kanal där de visar alla matcher. Läs mer om NLC-finalerna på deras hemsida.

Lämna ett svar