MAX gör CS-skills till CV-skills – nu är de nominerade till Guldägget
Kan timmar framför datorn vara vägen in till arbetslivet? Ja, om du frågar MAX. Med kampanjen Skills to Pay the Bills vill de visa att gaming inte bara är en hobby – det är kompetens. Nu är satsningen nominerad till Guldägget, Sveriges största tävling inom kreativ kommunikation.
För MAX är det självklart att erfarenhet kan se ut på många olika sätt – inte minst för unga som söker sitt allra första jobb. Men det är också en grupp som ofta har svårt att sätta ord på sina styrkor. Därför utvecklade MAX, tillsammans med Esportal och Åkestam Holst, plattformen Skills to Pay the Bills.
– Vi såg i forskning att mycket av det man lär sig av esport och CS i synnerhet har man nytta av i arbetslivet. Det kan röra sig om teamwork, att hålla flera bollar i luften, att jobba mot ett gemensamt mål, säger Erik Filén, Employer Branding & Talent Acquisition Manager på MAX.
En ny väg in på arbetsmarknaden
På plattformen fyller man i sitt användarnamn i CS2. Därefter analyseras spelarens stil utifrån faktisk statistik i spelet från Leetify – och resultatet omvandlas till ett personligt underlag att använda i jobbansökan.
– Har man ingen tidigare arbetserfarenhet kan det vara svårt att veta vad man ska lyfta i sitt CV och under arbetsintervjuer. Genom att omvandla CS-skillsen till CV-skills så får man lite hjälp på traven, säger Erik.
Det är en konkret lösning på ett verkligt problem – men också en tydlig markering. MAX ser datorspelande som något mer än bara underhållning.
– Vi ser på datorspel och esport som något mer än bara ett tidsfördriv eller en hobby. Det är något du kan ha nytta av i arbetslivet. Många av oss som har jobbat med det här projektet är investerade i datorspel överlag, fortsätter Erik.
Ett erkännande – för kampanjen och för gaming
Responsen har varit positiv. Unga har skickat in intresseanmälningar med sina skillsunderlag, och fler inom gamingvärlden har fått upp ögonen för MAX som arbetsgivare.
– Gamingmålgruppen betyder jättemycket. Vi anställer många unga och vi vet att det är många unga som spelar datorspel. Den här kampanjen har gett oss chansen att visa att MAX förstår att man kan lära sig viktiga saker som är bra att ta med sig ut i arbetslivet, säger Erik.
Nomineringen till Guldägget är ett stort erkännande – både för MAX och för alla som engagerar sig i spelvärlden.
– Det är kul för esport och datorspel överlag att få ett erkännande i reklambranschen. Det är också kul för MAX och för vår avdelning. Det är roligt att vi har lyckats leverera så pass bra saker på så kort tid, säger Erik.
Vad är Guldägget?
Guldägget är Sveriges största och mest prestigefyllda tävling inom kreativ kommunikation. Sedan starten 1961 har tävlingen hyllat idéer som sticker ut, bryter ny mark och skapar verklig förändring. Guldägget handlar inte bara om att belöna reklam som syns – utan kommunikation som känns, engagerar och inspirerar.
Varje år lyfter Guldägget fram kampanjer som visar hur kraftfull kommunikation kan se ut när den kombinerar mod, originalitet och skärpa. Att bli nominerad innebär ett kvitto på att man lyckats göra något mer än bara leverera – man har påverkat. Och i MAX fall: förändrat bilden av vad gaming kan vara.